Tässä blogissa on kyse viranomaisen tekemästä huostaanotosta, joka on pidettävä erillään toisen huoltajan omavaltaisesta huostaanotosta. Huostaanotosta sekä siihen liittyvästä menettelystä säädetään Lastensuojelulain 9 luvussa.
Huostaanottoa edeltävät toimet
Huostaanotto on viranomaisen viimesijainen keino puuttua lapsen perhe-elämän suojaan. Tällä tarkoitetaan sitä, että kaikki muut mahdolliset keinot turvata lapsen kasvu ja kehitys avohuollon tukitoimin osoitetaan sopimattomiksi tai riittämättömiksi. Jos vaara on akuutti, eikä avohuollon tukitoimien järjestämiselle ole riittävästi aikaa, lapsi voidaan sijoittaa kiireellisesti kodin ulkopuolelle enintään 30 päiväksi. Tätä aikaa voidaan enimmillään jatkaa 30 päivää.
Huostaanotto ja siihen liittyvä menettely
Huostaanotto edellyttää, että lapsen elinolosuhteet uhkaavat tai lapsen oma käytös uhkaa aiheuttaa vakavaa vaaraa hänen kasvulleen ja kehitykselleen.
Jos huoltaja tai yli 12-vuotias lapsi ei vastusta huostaanottoa, kyse on sopimusperusteisesta huostaanotosta. Tahdonvastaisesta huostaanotosta on kyse, mikäli yli 12-vuotias lapsi tai tämän huoltaja vastustaa huostaanottoa. Huostaanoton edellytysten täyttymisen ratkaisee hallinto-oikeus, jolloin asiassa järjestetään lähes poikkeuksetta suullinnen käsittely lapsen kotipaikan mukaan määräytyvässä hallinto-oikeudessa.
Hallinto-oikeuden on huostaanoton suullisessa käsittelyssä ensisijaisesti arvioitava täyttyykö lapsen kohdalla lastensuojelulain edellyttämä ‘vakava vaara’. Tämän lisäksi täytyy arvioda avohuollon tukitoimien sopivuutta tai riittämättömyyttä, kuten myös lapsen etua. Mikäli lapsi määrätään hallinto-oikeuden päätöksellä huostaan otettavaksi, voi huostaanottopäätöksestä hakea valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta.
Älä epäröi ottaa yhteyttä, mikäli lapsesi tilanne uhkaa kärjistyä, ja kaipaat neuvoja tai apua huostaanottoon liittyvissä asioissa, autamme mielellämme.